zondag 18 januari 2009

Een wandeling naar Sarkofagen (500m)

Weinig tot geen colleges deze week, tijd voor een paar kleine tripjes! We wilden maandag naar de top van Sarkofagen lopen, maar hebben het een dagje uitgesteld vanweg het slechte weer (veel mist, je kon niets zien). Maar dinsdag was het schitterend helder en bijna windstil. Tijd voor een wandeling. Goed voorbereid natuurlijk, met avalanche beacons, probes en scheppen de berg op. Met vier mannen was ik natuurlijk de langzaamste. En mijn Nederlandse beentjes hielpen ook niet echt mee, ze zijn natuurlijk niet gewend om in centimeters dikke sneeuw te lopen :). Bijkomend was dat ik om de seconde omhoog keek naar de lucht voor het schitterende noorderlicht. Mooi dat het was! Dit was toevallig de beste avond van de week voor het noorderlicht. En dat hebben we geweten. Wauw! Super mooi. Ik heb helaas geen foto's, omdat we de berg aan het opzwoegen waren tijdens het schouwspel. Toen we de top bereikt hadden, was het alweer zwakker (te zwak voor de camera's). Maar het is een mooi verschijnsel, het is daar, zomaar ineens en verandert voortdurend. Ik hoop dat ik er nog meer van kan zien, zodat ik er ook een foto van kan maken (sorry Cynt). Op de top hadden we een mooi uitzicht over Longyearbyen. De weg terug naar beneden was helemaal leuk, lekker glijden over de sneeuw :). Of gewoon op je kont de skiehellingen af, ook zeker aan te raden!

Geen opmerkingen: