zondag 25 januari 2009

Geologie op Svalbard

De tweede week op UNIS bestond uit veel colleges en 'jippie' ook labwerk! Een introductie in de mariene geologie en de meteorologie van Svalbard stonden op het programma. En beide zeer interessant :). Voor het onderdeel meteorologie kregen we de opdracht om voor een periode van 2 jaar het weer te onderzoeken rondom Longyearbyen en dit te koppelen aan de globale veranderingen. Leuk om alle sites uit te pluizen qau temperatuur en neerslag. De introductie van mariene geologie werd gegeven door een Duitser, die gek op gezelligheid was. Met als gevolg dat we halverwege week met de hele geologie groep in de kroeg zaten. En toen er een paar wat eerder weg gingen (ik was uitgeteld) kregen we het verwijt: "Zijn jullie nou echt geologen..?" De introductie was supergoed. Sommige dingen wist ik al, maar er was veel nieuw. Zoals de morfologie van de zeebodem en fjords! Super gaaf :). Het labwerk vond ik ook erg leuk. Per tweetal kreeg je een mariene kern, genomen in Isfjorden of Adventalen. Daar moesten we monsters van nemen om de watercontent te berekenen, en doormiddel van zeven konden we de korrelgrootte verdeling vaststellen. Samen met de radiograven en dichtheidsmetingen konden we toen een ontstaansgeschiedenis bedenken :).

En de eerste les Noors was ook leuk. Kjersti en Kirstin (ook studenten) proberen ons een beetje Noors bij te brengen. Dus nu kan ik tellen tot 1o: en, to, tre, fire, fem, seks, syv, atte, ni, ti. En mezelf voorstellen: ''Jeg heter Jennifer." Of iemand heel erg bedanken:"Tusen Takk."

Ha det bra!

3 opmerkingen:

Jet zei

Hey Jenn,

Jeetje wat klinkt dat allemaal gaaf zeg! Zo leer je wel heel veel dingen naast geologie en fysische geografie! Echt super gaaf en ik ben uiteraard heeeeel erg jaloers!
Nog geen winterdepressie mag ik hopen?
Ik kom niet langs helaas, als ik mn masterproject op svalbard doe dan ga ik pas in augustus... Maar ja dan ga ik al 2 weken naar IJsland, ook niet vervelend.
Ik mis je wel een beetje hoor! L'AVA is ook een stukje stiller zonder jou :-(

Hele dikke kus,
Jetje!

Vicky zei

Hoi Jennie!
Nog steeds isotopengeochemie voor m'n neus laten liggen voor jouw mooie verhalen. Zit ook nogal in m'n hoofd met de vraag wat ik na m'n bachelor moet gaan doen...Daarom was ik laatst ook a little bit depressed, omdat ik het gewoon helemaal niet meer weet. Vind geologie wel supervet, maar er is zoveel meer leuks! En ik wil nog steeds graag de ijskant op, maar kan niks vinden waar ik toegelaten kan worden met onze weinige natuurkunde en wiskunde-achtergrond. Balen... Dus als jij nog wat weet voor me?
En Bas gaat ook deze week al weg, zit ik dan gezellig tussen de metalen vogels (airplanes), maar gelukkig heb ik nog wel een mooi zonnetje op m'n balkon die jij niet hebt hihi. Oja, nog wel iets leuks: Toen ik vrijdag Bas ging helpen met z'n kamer opruimen voor het verhuizen heb ik een megastapel vuile was bij elkaar gegooid naast de wasmachine, en dat was goed voor 5 wasbeurten! :D Alleen was de wasmachine te langzaam met draaien om het binnen een dag te wassen. ;)

Jeg elsker deg en veel plezier met kaboutertaal leren!
Kus Vick

Inge zei

dat doe je snel,alweer een nieuw blog en wat voor 1, het gaat je wel goed he daar, zo te lezen, nou wat willen we dan nog meer, en het zwemmmen ga je gewoon nog maar een keer doen, okee?!?! nou het leest nog steeds hartstikke leuk, veel fun weer en kus mam