dinsdag 6 januari 2009

Rifling handling and polar bears

De eerste dag Safety Course was helaas geheel binnen. Misschien was dat achteraf niet heel erg. De temperatuur was iets -28 ofzo, met de harde wind erbij was het -44 graden. En dan noemden de oldies het light wind. Right. Logisch dat we binnen bleven natuurlijk want nu werd er ons uitgelegd hoe we ons moesten kleden. Dankzij Inge was dit bijna allemaal herhaling! Maar de dozijn wandelingen van en naar UNIS van de afgelopen dagen hebben me ook al weer meer geleerd over het aankleden. Teveel is niet handig als je beweegt bijvoorbeeld en te weinig is niet goed als je niet beweegt. Het is allemaal zo logisch :). Maar goed, het was een nuttige dag met nuttige informatie een paar hoge piefen van het Sysselmann office (de Governor of Svalbard) die met liefde probeerden ons iets in het Engels te vertellen.

Wist je bijvoorbeeld:

- dat Svalbard er 700 miljoen jaar over gedaan heeft om op deze plek te verschijnen?
- tijdens de dinosauriers Svlabard vlakbij het huidige Parijs lag?
- er op Svalbard van ELKE GEOLOGISCHE PERIODE een afzetting is? (WAUW!)
- de klimaatopwarming hier merkbaar is?
- deze winter heel erg koud is?
- de gemiddelde temperatuur -14 graden is, en het nu al een paar dagen tussen de -20 en -30. graden is?
- als je daar de wind bij optelt...het k-k-koud is?
- de jaarlijkste temperatuur toch 5 graden boven het gemiddelde uitkomt de laatste jaren.
- op Svalbard de natuurlijke veranderingen goed waarneembaar zijn?
- de invloed van de mens relatief klein is?
- ze denken dat het zomerijs bij de Noordpool binnen 100 jaar weg is?
- het winterijs dan wel blijft?
- poolvossen crazy animals zijn?
- de meeste mensen denken dat ze hondsdolheid hebben, maar dit niet zo is?
- ze zich gewoon raar gedragen?
- er 3000-5000 ijsberen op Svalbard zijn?
- je daarvoor altijd een rifle op zak moet hebben buiten Longyearbyen?

Dat rifle gebruik leerden we de tweede dag van de Safety Course. Het was weer ontzettend koud, dus we mochten allemaal een pak lenen van Logistics zo koud heb ik het niet echt gehad. Natuurlijk helpt warme chocolade ook :). Het schieten was, tja...leuk? Beetje raar woord voor zoiets engs eigenlijk. Leuk is niet het goeie woord. Maar het ging stukken beter als verwacht. We hadden 12 schoten die we mochten lossen en van de laatste sessie van 8 had er zeker 3 raak (arm ijsbeertje). Als eerste oefening moesten de rifle half laden met nepkogels. Daarna een liggende sessie van 4 schoten met echte kogels. En dat geeft me een terugslag! Serieus, je slaat helemaal terug. Om deze klap zo klein mogelijk te houden moet je je gezicht zo dicht mogelijk tegen de rifle houden. Aangezien de rifle best groot en zwaar is, kun je je misschien indenken in wat voor een aangename positie we ons bevonden :). De sessie (van 8) daarna was nog comfortabeler, namelijk op de knieen. Daarbij moet je ook je geweer in je schouder klem zetten, wat ik niet deed. In plaats daarvan op mijn bovenarm, dus die is morgen denk ik blauw. Maar wel drie keer raak dus. Een ander ding is natuurlijk om te schieten wanneer je bang bent en er een polar bear op je af komt stormen met 40m/s. Tja. Naast deze praktische les hebben we ook theorie gehad. Wanneer mag je schieten? Want een ijsbeer is een beschermde diersoort dus als je hem onnodig schiet dan heb je een proces aan je broek hangen.

Wat minder spannende dingen waren het leren gebruiken van een GPS, sateliettelefoon, kompas, kaart en een walkie talkie. Maar natuurlijk niet minder leuk, al dat speelgoed. Jammer was dat niet alle batterijen waren opgeladen, dus onderweg van het Hotel naar UNIS waren we natuurlijk verdwaald zonder GPS. Onze sateliettelefoon was ook leeg, maar gelukkig hadden we onze walkie talkie waarmee we een SOS signaal konden maken :).

De eerste 'wilde' dieren zijn ook al gespot. Buiten het UNIS gebouw waren twee rendieren aan het grazen (?). Zo leek het in ieder geval, maar of ze ook echt iets te eten binnen kregen met een dikke laag sneeuw wat de grond bedekt? (Ik heb geen foto....het was te donker :) )

Gefietst heb ik ook. Op een stadfiets met twee lekke banden, een slechte ketting en geen zadel. Toen ik boven was had ik het zeer warm dat kan ik je wel vertellen :)

5 opmerkingen:

Inge zei

wouw, jij op ijsberen schieten, maar dat mag toch niet, kijk maar uit hoor, ten eerste met je geweer en ten tweede dat je geen proces aan je broek krijgt, hihi. Maar zo te lezen vermaak je je wel, en is het hier gelukkig niet zo koud ('s-nachts nu -15) als bij jouw. Dus je leeert je ook kleden, nou dat is prima toch. Weet je al of jouw eigen kleding goed voldoet tegen de kou. Ik vind het heel leuk dat je ook op hyves kan en zo ook van de rest alles kan lezen, want ze reageren daar ook op jou blog, leuk voor je hoor. Hoe is het slapen daar, en ben je al gewend aan de donkerte? Nou jen ik hou het hier even bij en morgen lees ik nog eens en dan ben ik er weer, lekker slapen en veel succes voor morgen, kus mam

Inge zei

zo daar zijn we weer, die wetenswaardigheidjes zijn ook leuk om te lezen, zeg wist echt niet dat svalbard bij parijs lag, dat kan ik me ook niet voorstellen hoor, maar zoveel miljoenen jaren geleden, nou dan zal dat wel he. En hoe was het nou echt om te leren schieten, spannend of ook wel een beetje eng??
En hoe is het nu met je arm, blauw of valt het mee!!!
Je maakt een goede blog hoor, kan ik daar weer wat uithalen en bij mijn blog zetten, leuk is dat. Hoe is het trouwens met praten en communiceren, is dat alleen maar engels?? ja en ik heb nog veel meer te vragen, hoe is het eten?, kun je lekker slapen? kun je lekker douchen? en hebben ze nog andere of rare gewoonten daar? Nou jennepen, als ik nog iets bedenk, dan geef ik wel weer een reactie of hier of op de hyves, want die zul je nu misschien wel wat vaker even bekijken dan hier in nederland hahahahahaha. veel fun en alles wat maar leuk is en tot ............ kus mam

Vicky zei

wowie! Zijn we allebei een beetje blauw Jenn, haha, maar ik natuurlijk niet van het schieten met een dik geweer. kun je niet gewoon een sneeuwhond ronselen en een luchtbed oppompen met een touwtje eraan? dan heb je toch een prima slee voor naar de supermarkt?

Ik lees mee! Juul en ik zullen snel verslag doen van de glaciologie lezing morgen.
Kus, Vick

Irene zei

He Jen!

Wat een avonturen al zo in de eerste week! Ik lees je blogs met veel plezier!

Have fun!

Groetjes Irene

Inge van Gelder zei

Nou gelukkig is de kleding goed...ik had natuurlijk ook niet anders verwacht..;)! Hier is het natuurlijk ook kouder als normaal dus ik denk dat het eindelijk weer eens een strenge winter wordt/is. Ach die arme ijsbeertjes, hopelijk schikken ze zich een ongeluk als ze jou zien met een geweer en hoef je het nooit uit te testen op echte beertjes.
Je kamer ziet er ook wel prima uit, vertrouwd klein.
Nou ga maar weer lekker genieten daar. Ik geniet mee met je verhalen.
Liefs Inge